Vorig jaar (2019) presenteerde Volkswagen hun eerste EV (elektron volt) auto, namelijk de Volkswagen ID.3. Maar er zijn nog een hoop modellen te verwachten waaronder de Volkswagen ID.4. Dit is de eerst volgende in het rijtje die Volkswagen gaat uitbrengen. De ID.4 wordt eind september (2020) verwacht en is in feiten de grote SUV broer van de Volkswagen ID.3.
Met de ID.3 vormt Volkswagen een alternatief voor de welbekende Volkswagen Golf. De ID.4 wordt het elektrische alternatief van de Volkswagen Tiguan. De ID.4 wordt dan ook wel de elektrische Tiguan genoemd. Dit komt doordat het formaat redelijk met elkaar te vergelijken is, echter is de ID.4 iets langer en lager dan de Tiguan.
Door de positie van het accupakket is er ook aanzienlijk meer ruimte in de ID.4 dan in de Tiguan. Dit zagen we natuurlijk ook al bij de ID.3. Dat de ID-modellen meer ruimte hebben dan hun alternatief komt doordat alle ID-modellen op dezelfde manier worden ontwikkeld. Elk ID-model word doormiddel van het “skateboard principe” ontwikkeld. Hierdoor licht de batterij niet achter of voor maar tussen de assen. Ook de elektromotor licht dichter bij de aangedreven as dan normaal, hierdoor behoud je meer ruimte in de auto.
Het definitieve interieur van de ID.4 is nog niet bekend, wel zwerven er al vele schetsen rond van het interieur. En om eerlijk te zijn zorgt het voor weinig verrassingen. Het interieur lijkt namelijk erg op het interieur van de ID.3. Maar er zit ook een vleugje in van de concurrent, de Skoda Enyak. Daar waar Skoda nog de fysieke knoppen heeft maakt de ID.4 gebruik van aanraakgevoelige knoppen. Daarnaast heeft de ID.4 ledverlichting die je kan instellen in meer dan 30 verschillende kleuren.
Doordat de wielbasis zo riant is opgesteld en de accu in de wagenvloer is gebouwd, bied de ID.4 een enorm grote hoeveelheid aan interieurruimte aldus Volkswagen. Volkswagen heeft al eerder verklapt dat de bagageruimte 515 liter bedraagt. Dat is vergeleken met de Skoda Enyaq weer wat kleiner. Ook zijn de afmetingen van de ID.4 bekend. De auto is 4.63 meter lang, 1.89 meter breed en 1.61 meter hoog.
In tegenstelling tot de ID.3 gaat Volkswagen de ID.4 wereldwijd verkopen. Zo wordt de elektrische SUV verkocht in zowel Europa, China als de Verenigde Staten. De ID.4 maakt onderdeel uit van een groter duurzaam plan. Tegen 2050 willen de Duitsers nog uitsluitend elektrische auto’s produceren. Later dit jaar volgt de officiële onthulling, de ID.4 komt namelijk in 2021 op de markt. De ID.4 wordt in eerste instantie leverbaar met achterwielaandrijving. Maar later komt er ook een variant met een vierwiel aandrijving beschikbaar.