Daar is die dan, de gloed nieuwe Skoda Enyaq. In de onthulling op 1 september 2020 zijn alle specs bekend gemaakt en die gaan we dan nu ook even op een rijtje zetten voor jullie.
Er werd al een lange tijd gesproken over de nieuwe Skoda Enyaq. Dit komt mede door de grote hype die door Skoda gecreëerd is. Dit heeft Skoda heel erg overgenomen van Volkswagen. We zagen namelijk ook al de Volkswagen ID modellen langskomen in 2016 en het eerste model kwam in 2019 op de markt. Hier heeft Skoda goed naar gekeken en komt dan nu ook met haar eigen model, namelijk de Skoda Enyaq. De Skoda Enyaq wordt in Tsjechië geproduceerd en zal in 2021 op de weg te vinden zijn. Er is nog geen definitieve prijs voor alle varianten die uitkomen van deze serie maar er is al wel een vanaf prijs bekend gemaakt van €39.950,-. Dit gaat om de versie met een 68 kWh accupakket. Er is ook nog de mogelijkheid dat er een versie komt met een 55kWh, deze zal dan ook onder het bedrag van €39.950,- komen.
De Skoda Enyaq heeft op het gebied van accupakketten veel opties. De basisversie heeft beschikking tot een vermogen van 55 kWh, dit is dan ook de minst zware accu. Als tweede volgt een versie die beschikt over 68 kWh. Als derde komt er een versie met 82 kWh, deze word geleverd met een groot accupakket. Er zijn nog twee versies echter zijn hier de accupakketten nog niet van bekend.
De kleinste accu (55kWh) komt in combinatie met een 109 kW sterke elektromotor. De 68 kWh accu wordt geleverd met een 132 kW elektromotor. Voor de grootste drie accupakketten is een 150 kW sterke elektromotor beschikbaar. Er gaan ook geruchten over een zesde versie, namelijk een RS line. Deze versie is voorzien van vierwielaandrijving, hij zal daarnaast ook nog eens beschikken over 195 of zelfs 225 kW aan systeemvermogen.
Ook de Skoda Enyaq is net als de Volkswagen ID.4 gebouwd volgens de MEB-architectuur. Deze methode zorgt ervoor dat de accu tussen de twee assen ligt in het midden van de auto. De elektromotor bevind zich dan boven de aangedreven as. Hierdoor creëer je een vlakke vloer en daardoor behoud je een stuk meer ruimte. Aangezien een elektrische auto vaak meerdere motors en accu’s heeft is dit een zeer goede oplossing.
De actieradius van de Skoda is ook bekend gemaakt. De autobouwer van Skoda beweerd dat de basis uitvoering (55 kWh) minstens een range van 340km haalt. De auto met 68 kWh zou de actieradius hebben van 390km. De versies die meer dan 80 kWh hebben zullen een actieradius van maar liefst 510km. Het RS model, dat beschikking heeft over vierwielaandrijving, zal hierdoor 50km aan bereik verliezen ten opzichte van de 510km.
Skoda leverde afgelopen jaren al het automatisch inparkeren systeem, maar ze hebben nu een nieuw stuk techniek ontworpen. Er zijn tegenwoordig namelijk al veel auto’s die een automatisch inparkeren knop hebben. Dit gaat op de volgende manier in zijn werk, je ziet een vrije parkeerplek maar deze is niet gemakkelijk om zelf in te parkeren. Je moet er dan voor zorgen dat je de auto iets verder doorrijdt en drukt dan op de knop, hierdoor zal de auto zichzelf in de beschikbare parkeerplek parkeren. Echter heeft Skoda nu iets nieuws ontwikkelt, namelijk een functie in de app waardoor je niet per se in de auto hoeft te zitten om de auto zichzelf te laten inparkeren. Daarnaast kan de Skoda Enyaq een parkeerplek in zijn ‘geheugen’ onthouden wanneer dit een veelvoorkomende parkeerplek is die je gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oprit voor je huis of een vaste plek in de parkeergarage.